tirsdag den 2. september 2008

#18 E-Ting

Vi har haft fat i diverse I-Ting, nu er det så E-Tingene vi skal rode lidt med. E-Kalender og E-Boks er begge eksempler på web applikationer.

Microsoft og Google udkæmper deres tvekamp indenfor webapplikationer. Først kom gmail som var Googles svar på hotmail, og siden lancerede google så google apps, som var deres pedant til Microsoft Office. Bevægelsen fra programmer installeret på en computer til noget lignende der kan afvikles i en browser er ultramoderne for tiden og det findes i mange størrelser: Fra billige løsninger for private til store løsninger for virksomheder. Det kaldes SaaS - Software as a Service og når der går pop i den slags teknologier hopper alle, tilsyneladende ukritisk, med på vognen. Men problemet er at det ikke er alle applikationer som folk umiddelbart er parate til at bruge på nettet. - En ny webapplikation skal på den ene side tydeligt give brugeren nogle fordele som de ikke har med deres nuværende løsning og så skal webapplikationen virke "rock solid" - så stabil og sikker at brugeren tør tage skridtet væk fra den gamle løsning som hun føler sig tryg ved.

Både e-boks og e-kalenderen har potentialet til at blive lige så udbredt og accepteret som gmail, men forskellen er at e-boks virker fint, mens e-kalenderen virker ad h.... til. Og her skyder firmaet bag e-kaldenderen sig i foden fordi det virker så dårligt og når folk oplever hvor dårligt det virker mister de troen på ideen, hvilket er synd.

Jeg bruger e-boks, og er glad for den, da det er min oplevelse at det er lettere at holde orden på de "papirer" som jeg har i e-boksen end det er styre papirudgaven. Den plads som papirudgaven fylder i min bogreol ville jeg hellere bruge til bøger. Det dårlige der kan siges om e-boks, er at alle instanser ikke er med, og at det går langsomt med at få dem med.

E-kaldenderen tror jeg aldrig jeg kommer til at bruge - Outlooks kalendersystem er endnu uerstatteligt..

Ingen kommentarer: