torsdag den 27. marts 2008

#4 Man må kysse mange frøer

Da jeg gik på biblioteksskolen i 1990 lærte vi om genpakning af information. - Hvor forskningsresultater bliver populariseret igen og igen, og herefter refereret til eller gentaget i forskellige sammenhænge. Med Blogs og RSS feeds alle vegne må genpakningen være eksploderet, og jeg antager at substansen efterhånden bliver så tynd, at det er spild af tid. Mine erfaringer med Overskrift og Technorati synes i hvert fald at bekræfte denne antagelse. - Men der findes dog enkelte undtagelser, spørgsmålet er vel om man er åben for "serendipiteten" - se evt. min blog: serendip.dk.

Men eet er indhold - noget andet; form, kanal eller medie. Man kunne nok få en interessant filosofisk samtale om hvordan indholdet, medie, form og kanal hænger sammen - men nu vil jeg blot holde fast på at der må være en sammenhæng..

Det jeg vil sige, er at Blogs, RSS, Chat, social tagging og mange af de andre web 2 teknologier er kanaler eller værktøjer som sikkert i sig selv kan være geniale, men at mangel på substans i de informationer der flyder gennem dem gør det svært at se nytten.

Lad mig være helt ærlig - eet er de rationelle argumenter; noget andet er en god gammeldags aversion: Jeg hader chat, messenger, ICQ etc.. Nok er intet menneske en ø, og nok har vores evne til at tale med hinanden, noget at gøre med sammenhængskraften i samfundet, men Chat rangere i mine øjne på niveau med SMSer - de kan være nyttige når man har behov for at give en kort besked, eller lige spørge om noget, men nytten svinder i selv samme øjeblik hvor brugeren ikke forstår at begrænse sig!? - Og de kilder som overskrift.dk og technorati.com indekserer er ikke meget bedre.

Photo by Robert Badgley, delivered by http://www.sxc.hu/
Der er flere af de 23 ting som ved nærmere eftersyn virker som det rene tidsspilde, men som man siger;
"skal man kysse mange frøer for at finde en prins"!

Ingen kommentarer: