torsdag den 6. marts 2008

#5 iPod, iGoogle, iFrame, iScream

- Jeg, jeg, jeg. Var den personlige computer først blevet opfundet idag, havde den sikkert heddet iComputer istedet for Personal Computer. Det lille "i" før Google er egentlig lidt paradoksalt: Det er på den ene side et lille i og derfor underspillet i forhold til dets betydning: det udtales på engelsk, og betyder "jeg". Verden og teknologien drejer sig om dig, og derfor kommer der flere og flere teknologier, som kaldes noget med i foran. Det er dig og den måde du personliggør teknologien det hele handler om!

Du er sikkert vant til, og måske ligefrem glad for, den enkle og hurtigt viste forside til Googles søgeservice som du kender så godt. Hvis du ikke går så meget op i hvor hurtigt siden bliver vist, kan du lave din helt personlige google forside, med dejlige farver, "pæne tapeter" og opdateret information fra et uendeligt udvalg af RSS feeds, samt flere "Gadgets"!! - Denne service hedder iGoogle, og som du kan se i min artikel om "Genveje til Google" er den korte vej til iGoogle netop igoogle.com.

Prøv at kikke på temaerne først. Nok er det unyttigt sådan rent søgemæssigt, men jeg synes at det frisker op og er sjovt! - Udvalget er stort, og der er noget for enhver smag! Nede i højre hjørne af "græsplænen" på billedet kan du kan netop ane at der står "nyt", og det er her omkring du skal klikke, for at kunne vælge tema!

Der er flere af temaerne som skifter i løbet af døgnet, sådan at den klare sol på billedet herover skifter til solnedgang, og situationen skifter også.

Det er også nede i højre hjørne (længere end udsnittet viser), hvor du kan tilføje alle mulige former for indhold. Det kan, som det ses på billedet, være RSS feeds fra DMI, eller hvad du nu skulle ønske - mulighederne er nærmest uendelige. Herudover er der en del forskellige Gadgets (dimeser), som du kan tilføje. Dimserne kan være nyttige funktioner som f.eks. et Ur, en "radiostation", en valutaomregner, men det kan også være unyttige ting som spil eller lignende.

I venstre side kan du ane at der er mulighed for at oprette flere faner, som evt. kunne være nyttig, hvis man ønsker at bruge iGoogle både privat og på arbejde. Du kunne f.eks. have alle de informationer og links der er relevant for dit arbejde samlet på een fane, og de informationer og links etc. som vedrører din fritid, samlet på en anden fane. - Man kunne også forestille sig at bibliotekarene i udlånsskranken kunne have hver deres fane....

4 kommentarer:

Bente Knudsen sagde ...

Hvorfor kan man ikke bruge "tilbageknappen" fra din side? Jeg går jævnligt ind på samtlige deltageres (fra LollandBibliotekerne) blogs og bruger returknappen, når jeg vil tilbage til listen. Men hvorfor virker det ikke på din blog?

Ang. iGoogle, så er jeg enig med Alfred, jvf min egen kommentar til ting 5!
God påske! hilsen Bente

Sigrid Kjøller sagde ...

Pernille og jeg skriver disse opgaver kort og kontant - så jeg kan godt li' din kommentar om "i", tidens egodyrkelse...

John sagde ...

Hej Bente - Der er visse hjemmesider der så at sige kaprer brugeren, ved at forhindre at hun går tilbage: Når jeg selv oplever den slags bliver jeg godt og grundig agressiv, og vælger oftest siden fra!
Når det så ser ud til at også foregå på min side, så må jeg i første omgang beklage det - det er ikke med vilje, men jeg vil undersøge sagen, og så hører du nærmere!!

John sagde ...

Hej Bente
Håber at du læser denne kommentar, til en kommentar til en kommentar:
Min side havde en brugerafstemning i bunden, det var den som kaprede dig! - Nu har jeg fjernet den, og nu kan du bruge dine frem/tilbage knapper i din browser!
Den funktionalitet du får hos exalead, er iøvrigt indbygget i Opera!! - Den er virkelig fed!