mandag den 13. oktober 2008

#13 Mp3 afspillere

Jeg har tidligere været inde på at mp3 formatet blot er et komprimeret musikformat hvor noget af den lyd som ikke er hørligt for det normale øre er smidt væk. Men der findes en lang række andre lossless lydformater f.eks. "flac" eller "ape" som ikke smider lydinformation væk.

De fleste "mp3" afspillere kan afspille flere formater end netop mp3. Mp3 er dog mest udbredt og selv iTunes vil helst konvertere microsofts wma til mp3 format ved import til iTunes database.

Eet er dog de små bærbare afspillere som vores Zen eller iPod, noget andet er afspillere specifikt lavet til at stå sammen med ens musikanlæg. Der findes en uendelig række af forskellige stationære afspillere. Noxon 2 herover har jeg selv erfaring med, og den er bl.a. kendtegnet ved at der er trådløst netkort indbygget i den, sådan at den trådløst kan hente musikken fra en computer på netværket, eller en hjemmeserver.

I ugens opgave står der bla. at man skal prøve at rippe en cd til ens zenplayer. Da jeg er musiknørd har jeg naturligvis rippet hele min samling til mp3, som netop ligger på en hjemmeserver og som trådløst kan afspilles på de 2 stationære afspillere som vi har. Overførslen til Zen afspilleren gik som en drøm: Jeg fortrækker at bruge stifinderen direkte, istedet for at bruge det medleverede program.

Ingen kommentarer: